Що змінилося у процедурі ввезення гуманітарної допомоги із 1 грудня

Що змінилося у процедурі ввезення гуманітарної допомоги із 1 грудня

2023-12-04 22:53:02

Що змінилося у процедурі ввезення гуманітарної допомоги із 1 грудня

01.12.2023, 14:30

оригінал статті натисни тут:

У четвер 30 листопада у прес-центрі Українського кризового медіа-центру відбувся онлайн брифінг із Оксаною Жолнович, міністром соціальної політики України де посадовиця роз’яснила, які зміни сталися із 1 грудня у процедурі ввезення та обліку гуманітарної допомоги. До вашої уваги повна текстова розшифровка брифінгу.

Оксана Жолнович: Доброго дня, шановні колеги! Я дякую за вашу долученість і за те, що ми сьогодні змогли проговорити складні питання або просто роз’яснити їх. Отже, гуманітарна допомога. Давайте я дуже коротко, прямо якісь базові речі. Бо я розумію, що, напевно, не всі знайомилися з тим, що є в законодавстві щодо гуманітарної допомоги. Багато є нерозуміння з приводу класичних речей: отримувачі, набувачі і т.д. Я просто дуже коротко озвучу це. Перше. У нас гуманітарною допомогою визнається та допомога, яка завозиться з-за кордону. Бо є ще таке поняття, як благодійна допомога, тобто коли внутрішні благодійники щось надають. Але ми зараз це питання не обговорюємо, його не торкаємося. Отже, якщо іноземні донори хочуть для України передати якусь допомогу, то вони визначають, кому вони хочуть це передати, отримувачів допомоги. Такі отримувачі допомоги у нас в законодавстві чітко перелічені. Це виключно юридичні особи, громадські організації, благодійні фонди, реабілітаційні центри, надавачі соціальних послуг, органи місцевого самоврядування. Зараз ми вже розширили коло отримувачів. У тому числі військові частини. Тобто, ті юридичні особи, які можуть приймати на баланс таку допомогу. В чому суть гуманітарної допомоги і чим вона відрізняється від якихось інших, включно з благодійною допомогою, товарів, які перевозяться через кордон? У тому, що якщо ми подаємо декларацію як гуманітарна допомога, що передається від донора зовнішнього на відповідні юридичні особи-отримувачі в Україні, то митні платежі, які зазвичай сплачуються за певні категорії товару, не сплачуються. Подається нульова митна декларація. Тобто, кожен з цих товарів не підлягає митному оподаткуванню. Отримувачі, які отримують відповідну допомогу, зобов’язані в такому випадку роздати її набувачам, тому що вони вже її отримують в певному порядку, без сплати митних платежів. Набувачами можуть бути як фізичні особи, що постраждали і потребують, тобто люди в складних життєвих обставинах, це визначено законом, так і юридичні особи тепер. Це знову-таки реабілітаційні центри, інші неприбуткові підприємства, що надають послуги людям, і військові частини. Різні перераховані, на час військового стану. Тобто, отримувачами у нас є тільки умовно професійні організації, що допомагають людям і організаціям, і їх перелік є визначений законом, і це було завжди, а набувачі можуть бути як фізичні, так і юридичні особи, які вже кінцево цю допомогу мають споживати.

 Далі. До повномасштабного вторгнення у нас діяла система, яка передбачала всі елементи завезення, розподілу та звітування про гуманітарну допомогу. Чому я зараз говорю слово звітування? Тому що гуманітарною допомогою, відповідно до закону, визнається тільки та допомога, яка роздана, а не продана, і роздана оцим визначеним категоріям набувачів, що потребують такої допомоги. Тож для того, щоб у подальшому організація змогла прозвітувати, що вона отримала, в тому числі і в податкову, таку-то кількість гуманітарної допомоги, вона повинна показати, як вона її розподілила, а не продала. Яким чином це відбувалася? Подавалися декларації, формувався пакет документів. Весь пакет документів до повномасштабного вторгнення надсилався Міністерству соціальної політики. Там засідала робоча група. Кожну партію товару зокрема визнавала гуманітарною допомогою або не визнавала. І в результаті організації, допомогу для яких було визнано гуманітарною, подавали звіт, як вони її розподіляють, щомісяця, в порядку того, як розподілили, аж допоки не розподілять повністю. З часу повномасштабного вторгнення були скасовані вимоги про робочу групу. Тому що, звісно, такі об’єми гуманітарної допомоги жодна робоча група фізично не змогла би опрацювати. І було введено декларативний принцип ввезення гуманітарної допомоги, де просто подається декларація на отримувача, що це гуманітарна допомога, і далі вона ввозиться. Але от питання, як заходити новим організаціям в реєстр отримувачів гуманітарної допомоги було невирішеним, бо ця вимога залишалася. І зараз ми намагаємося його нашою автоматизованою системою вирішити. Питання, як організації вказують, що їхня допомога і куди і кому роздана, також було невирішено. Залишався старий звіт про роздачу гуманітарної допомоги, який вказував персональні дані людей, кому роздано, їх ідентифікаційні номери, паспортні дані і таке інше. Зрозуміло, що ці звіти ніхто не подавав, і ясне діло, що в такому випадку організації залишалися в певному невизначеному становищі, як їм діяти, щоби підтвердити, що справді та чи інша гуманітарна допомога була роздана. Що ми пропонуємо в якості автоматизованої системи? Враховуючи досвід того, що вже відбувалося впродовж півтора року, але разом з тим, враховуючи вимоги законодавства. Перше. Ми даємо зручний кабінет, у якому авторизуватися дуже просто, за допомогою ЄЦП, чи керівником, чи уповноваженою особою, де автоматично самі організації реєструються як отримувачі допомоги. Це займає 5 хвилин. Далі вони можуть формувати електронні декларації. Тобто, нам уже не треба покладати обов’язок тим іншим іноземним фондам чи людям, чи громадам створювати таку декларацію, як зараз відбувається. Тому що зараз в основному це роблять якісь посередники, провайдери або міжнародні організації. Вони записують декларацію, вручають її водію, і він уже з цією декларацією їде на кордон. Що потрібно буде іноземним благодійникам? Просто дати узагальнений перелік того, що вони планують передати. Сам отримувач гуманітарної допомоги, по-перше, буде розуміти, що йому їде, і по-друге, зможе це все відобразити згруповано в декларації. Дуже було багато запитань, що ця декларація має бути дуже детальна, що там має бути поштучно все відображено. Ні, ми не вимагаємо такої поштучної відображеності. Щодо кількості і якості того товару, що перевозиться, нічого в декларації не змінюється, порівняно з тим, що є сьогодні. Це можна вказувати упаковками, можна вказуватися місцями-контейнерами, можна обирати різну тару, яка підходить для кожної опції. Тобто, ви самі будете визначати, як ви вказуєте цю кількість, рівно так само, як це робиться сьогодні і як це робилося весь проміжок часу. Далі. На що ще звертали увагу? Що робити, якщо товару заїхало менше або якщо він бракований або його треба списувати, він прострочений? Раніше неможливо було вирішити це питання. Але зараз ми також надаємо в нашій автоматизованій цифровій системі можливість отримувачам уточнити те, що до них зайшло. Вказавши, що товару менше, що потрібне списання, якщо він неякісний, і таке інше. І вже в результаті, коли ви будете як отримувачі чи організації як отримувачі роздавати, вони будуть вказувати про роздачу тільки того, що в них у кінцевому залишилося на обліку. І сам факт звіту про роздачу. Ми відмовилися від усіх персональних даних, розуміючи, що зараз такий військовий час, непросто буде їх збирати. І як звіт приймаємо виключно такий заявочний принцип організації, що вона каже, що, наприклад, 100 тонн гречки ми роздали в Краматорську для тисячі людей такого-то числа. Вказується адреса, але вона у нас на дашборді не буде відображатися, бо ми розуміємо, що є ризики. Вона буде відображатися до рівня регіону, щоби не можна було ніяким чином ідентифікувати місця роздачі. Ми це вже з організаціями теж проговорили. Оце – дуже короткий трек, який ми робимо, 1-2-3-4. Причому обов’язковим пунктом є тільки перший – це саме заповнення декларації, і останній – вказати, де воно і скільки роздано. Ще було запитання, що це треба зробити за 90 днів чи щомісяця обов’язково роздати. Ні, це не так. Щомісяця треба просто фіксувати. Якщо ви отримали якийсь зимовий товар улітку, то ви просто вказуєте: зберігається, зберігається, зберігається. Чому важливо звітувати про те, що з цим товаром? Бо ми дуже багато разів бачили, коли швидкопсуючі товари поставляють, якісь продукти, і їх зберігають без звіту дуже довго на складах, а потім виявляється, що величезні тонни гуманітарної допомоги просто ми змушені викидати через невчасну їх роздачу. Отака фіксація, що з цією допомогою відбувається, чи вона збережена, чи роздана, допоможе в тому числі нам оперативно реагувати, щоби нічого не пропадало з того, що передається нашими партнерами для держави Україна. Бо все-таки кожна гуманітарна допомога передається для держави Україна. Тепер коротко по паралельному треку. Враховуючи те, що було певне нерозуміння, багато організацій нових зайшли в систему роздачі гуманітарної допомоги за повномасштабне вторгнення, складно зразу налагодити процес, є побоювання про те, що, а якщо щось не спрацює, – ми внесли зміни і зробили такий чотиримісячний перехідний період, де організаціям даємо можливість використовувати звичний для них трафік подачі цієї паперової декларації, так, як було, або паралельно пробувати використовувати для завезення вантажів нашу автоматизовану систему. За той проміжок часу, ми переконані, що верифікуємо всі дрібні детальні проблеми, які виникають, врегулюємо їх у тому числі в автоматичній системі, і вже з 1 квітня будемо мати зручний інструмент, який буде зручний для наших організацій, що є отримувачами, який буде зручний для всіх донорів, бо вони будуть розуміти, як ця допомога рухається, роздається і що ми прозорі в цьому аспекті, і також зручний для держави, бо ми будемо розуміти, що під маркою гуманітарної допомоги ми не завозимо контрабанду або зможемо це зразу чітко відфіксувати. А також будемо розуміти, скільки в принципі ми як держава допомоги отримуємо і чого нам ще бракує. Це також управління такими процесами запитів. Що якщо у нас продуктів багато заходить, а нам вони не потрібні, то ми можемо артикулювати міжнародним донорам, що нам потрібні медикаменти, або що нам потрібні якісь інші речі, які не покривають потреби. Оце власне такі основні речі. Ще раз. З 1 грудня і по 1 квітня у нас діють паралельні процеси. Паралельно паперова декларація, яка діяла до сьогодні, і нова система, яка буде опційно використовуватися за бажанням одержувачів гуманітарної допомоги. Христина Парубій, Еспресо: Я спілкуюся багато з волонтерами. І вони бояться, що з 1 грудня не зможуть завозити автівки на фронт. Чому? Тому що згідно чи то 953-ї постанови, чи згідно закону не можуть бути отримувачі автівки громадські організації, благодійні фонди.

...

Оригінал статті - на сайті Українського кризового медіа-центру: https://uacrisis.org/uk/gumdopomoga-1-grudnya

Оригінал статті - на сайті Українського кризового медіа-центру: https://uacrisis.org/uk/gumdopomoga-1-grudnya

цей інформаційний лист розміщено для медійної комунікації і інформування шановного читача газети "Гомін Галичини" про діяльність медіа в Україні і Світі задля наближення перемоги України у війні росії проти України

 

 


джерело: власне






Що ще читають на цю тему



Коментарів немає
Додати коментар


Коментар